"Für eine saubere Schule"

In der Englischgruppe der 3AB beschäftigen uns im März die Themen Protestmärsche und Umwelt. Vielen Jugendlichen war natürlich Greta Thunberg und der weltweite Streik „Fridays for Future“ ein Begriff.
Da es mir als Lehrerin ein Anliegen ist, Themen nicht nur theoretisch im Unterricht zu diskutieren, sondern sie auch im Leben der Jugendlichen sichtbar und greifbar zu machen, war bald eine Projektidee geboren.
Unsere kleinen grünen Inseln vor der Schule hatten sich im Laufe der Jahre leider schon immer wieder in Müllhalden verwandelt – ob es jetzt der Wind ist, der den Unrat anweht (und der dann natürlich in den Sträuchern hängen bleibt), oder ob es Passanten sind, die diesen Bereich einfach als Mistkübel verwenden, sei dahingestellt. Wichtig war uns, nicht nur zu jammern, sonder etwas zu tun, damit dieser Bereich wieder schön anschaulich wird.
Die SchülerInnen der 3ab waren sofort von dem „Hands-on-Approach“ begeistert und so entstanden Projektpläne, die dann im Englisch-, BE- und Werkunterricht umgesetzt wurden.

Die folgenden Einträge in die Projekttagebücher der SchülerInnen geben hierzu mehr Auskunft:

March 12th, 2019
On March 12th our English teacher thought it would be a good idea for us to clean the area in front of our school. She wanted to start this project because she had heard about Greta Thunberg, a 15-year-old girl who is committed to fight against global warming. Greta managed to talk to powerful politicians about climate change.
Our teacher told us that every day she saw all the waste in the bushes in front of our school and that she wanted to do something against it. She also talked to our arts and handicraft teachers if we could make banners and posters about the topic. Every pupil in the class was into the idea and wanted to help. (Paul Ortner, 3B)

March 18th, 2019
Our teacher asked our arts teacher if we could make a sing in the arts lesson about our project. On the sign we will paint a picture and write different slogans so that people don’t just throw their waste on the ground. We started to collect ideas. Nika and Simon came up with great suggestions and now we know what we are going to write and paint on the signs. (Amanda Neuwirth, 3a)

March 19th, 2019
On Tuesday we cleaned the area in front of our school building. There were many cigarette stubs, plastic cups, paper and newspapers. After an hour the class had cleaned up most of the trash.
I was taking pictures of the plastic with Igor. It was really hard to pick up every cigarette stub because there were so many of them. In the end Igor and me were also helping instead of just taking pictures. (Theo Zajicek, 3a)

March 22nd, 2019
Today we spoke about the garbage clean-up and how we felt about it. We also talked about the stickers, buttons and signs that we wanted to make. (Nika Orsulic, 3a)

Today we spoke about what slogans we could write on the signs. We will also put a trashcan near the bushes, so when you see that there is garbage again you can pick it up and throw it in the trashcan. We also said that we must do something in school, because in the classrooms there is much garbage, too. So we decided that we would go to each classroom and hang up a sign which tells you: when you see trash you should put it in the trashcan. I think that this project is a very good idea from our teacher. (Amanda Neuwirth, 3a)

March 25th, 2019
On Monday we talked about how green we are. We also discussed how we can reduce our waste. Many pupils had the idea to only buy products that are recyclable. (Denis Rami?, 3b)

March 26th, 2019
In the English lesson my friend Lena and I created a dialogue about a protest march. We played it in front of the class. The we talked about leaflets. I designed one because we want to put them up in our school. Everybody should see that our planet needs help. (Johanna Winkler, 3a)

Am 1. April erklärten sich die SchülerInnen wieder ganz spontan dazu bereit, den Vorplatz von Müll zu säubern und stellten dann die ersten Schilder auf. Für den 2. April hatten die SchülerInnen der 3ab kleine Referate zum Projektinhalt vorbereitet und informierten SchülerInnen in anderen Klassen zum Thema.

Unser Projekt wird sicherlich auch in den nächsten Monaten weitergehen. Wir haben schon nach 2 Wochen gemerkt, dass sich leider wieder viel Müll in den Grünbereichen befand. Daher wollen wir auch in den nächsten Wochen weitere SchülerInnen und LehrerInnen zur Mithilfe am Projekt animieren. Der 24. April wurde schon für die nächste Müllaufräumaktion festgesetzt. Wir hoffen auf zahlreiche freiwillige Helfer! Wenn jeder jeden Tag nur eine Flasche, eine Zeitung, ein Plastiksackerl, ein Stück Papier, etc aufhebt und in den nächsten Mülleimer schmeisst, dann trägt dies schon zu einer schöneren Schulumgebung bei. Wir sagen jetzt schon herzlichen Dank für die Mithilfe!

(Text: V. Grafl und SchülerInnen der 3AB; Fotos: V. Grafl und E. Schärer Schneider)

Making of
Making of
Making of
Keep our school environment clean!
Students in action
Students in action
Students in action
Students in action
Students in action
So much waste!
So much waste!
So much waste!
Can you find the differences?
Can you find the differences?
Keep our school environment clean!
Happy with the first results
Happy with the first results